Header Detail 1240x533 WS 4tips

Op 16 september 2021 daverde Flanders Expo op z’n grondvesten. De reden: de terugkeer van Work Smarter. Een dag vol keynotes, interviews en panelgesprekken, en een reliek uit het verleden: netwerken. Gelukkig waren we dat nog niet verleerd. We kwamen, zagen, overwonnen, en vatten de dag samen in 4 tips die je morgen al kan toepassen. Graag gedaan!

Trek jij liever je eigen conclusies? Bekijk dan gewoon 19 volledige Work Smarter-sessies op deze pagina. Nog eens graag gedaan!

Dit was Work Smarter 2021

1. Strategy is choice

Jeroen De Flander, auteur en strategy execution ambassador, sprak vol verve over het belang van keuzes maken. Jeroen: “Als ondernemer moet je weten waar je naartoe wil. Stel jezelf daarom de vraag: “Waarmee zal ik gelukkig zijn over 5 jaar?” Kan je je eigen succes niet definiëren, dan wordt het aartsmoeilijk om je klanten en medewerkers blij te maken. Dat is dus een eerste stap.”

“Maar daar stopt het niet: eens je doel vaststaat, bepaal je wat je wel én niet zal doen om dat doel te bereiken. Welke diensten bied je niet aan? Welke klanten weiger je? Misschien heb je wel een resem klanten waar je veel tijd en energie in steekt, maar die je amper vooruithelpen.”

Jeroens belangrijkste advies? Kies 5 dingen die je in 2022 niet gaat doen, en wees ook trots op die keuze.

2. Ondernemers zijn als ongezonde topsporters

Thomas Joos, oprichter en CEO van Hypernova, coacht agencies in hun groeiproces. Hij ziet 3 cruciale stappen die bureaus moeten doormaken, en die mee hun DNA bepalen: je positionering scherpstellen, je eigen rol als founder invullen en ervoor zorgen dat projecten autonoom lopen.

Thomas: “Vooral bij die tweede stap moet je in eigen boezem kijken: wat zijn jouw sterktes en zwaktes als leider van je onderneming, en wat betekenen ze voor je rol in de organisatie? Door hierbij stil te staan, vermijd je een bottleneck te zijn die alles zelf wil doen. Vervolgens ga je op zoek naar medewerkers met complementaire skills om de andere rollen in je onderneming in te vullen.”

Maar een mens is meer dan zijn skills alleen: je moet je vooral ook goed voelen in hoe je onderneemt. En daar knelt vaak het schoentje. Thomas: “Wij ondernemers werken keihard. We zijn als topsporters. Maar topsporters worden dagelijks gemasseerd, eten gezond, rusten voldoende … Te veel ondernemers overleven op koffie en Deliveroo-maaltijden. We nemen zelden pauze. Daar moeten we vanaf.”

Thomas’ advies: zorg beter voor jezelf. Dan kan je – net zoals een atleet – ook beter presteren.

3. Calm & respectful wins the race

Er was ook een échte topsporter op Work Smarter: Sven Nys. Hij rakelde een sprekende anekdote op, die het belang van respect helder illustreert. Sven: “Tijdens een wielerwedstrijd werd ik voortdurend met bier bekogeld door een jonge supporter. Sommige renners zouden zo’n aanval misschien negeren, anderen kunnen net heel explosief reageren.”

“Ik deed geen van beide, maar stapte over het nadarhek naar de supporter, en vroeg hem – rustig en beheerst – waarom hij zoiets deed. Die reactie heeft veel meer impact dan een karatetrap uitdelen. De tiener stond stil bij zijn actie, en leerde eruit. Jaren later hoorde ik van zijn vader dat de hele situatie een belangrijke levensles was voor zijn zoon. Mooi, toch?”

Moraal van het verhaal: niet je overwinningen zelf, maar de manier waarop je omgaat met winst én verlies, maken je succes. Het respect waarmee Sven Nys in zijn carrière staat, maken van hem een voorbeeld in de sportwereld. Zijn zoon leert hij dezelfde attitude aan. En ook als ondernemer kan je leren van Sven, want in het bedrijfsleven wordt wel eens ‘met bier gegooid’. Hoe reageer jij dan?

Svens advies? Leer jezelf beheersen in stressvolle situaties, blijf rustig en respectvol. Daar kom je sowieso verder mee.

4. De verantwoordelijkheid van de marketeer

De jongste wolf in Flanders Expo was Taha Riani: oprichter van Allyens, een agency gespecialiseerd in inclusieve marketing. Hij trekt aan de alarmbel: “Vandaag is 1 op de 3 inwoners van België van buitenlandse origine. In de grote steden ligt dat cijfer nog hoger. De minderheid wordt de meerderheid. Daar kan je niet omheen.”

“Maar marketing weerspiegelt die diversiteit in onze samenleving niet en is vaak onvoldoende inclusief. En dat is een probleem, want marketeers bepalen mee ons wereldbeeld. Reclamecampagnes tonen mensen wat ze wel en niet kunnen zijn. We moeten dringend campagnes maken die de bevolking authentiek vertegenwoordigen. Waarin onze diverse bevolking zich herkent.”

“Ondernemers zijn typisch mensen met de energie en ideeën om de wereld iets bij te brengen. Laten we die ambitie waarmaken, ook op het vlak van inclusie.”

Taha’s advies? Start vandaag nog. Wie vandaag inclusief werkt, laat de concurrentie achter zich. Wie dat morgen doet, is misschien te laat.

Meer inzichten van Taha Riani?
You're in luck: hij zetelt in het panel van Agency Life: The Young Ones.

We zijn goed bezig

De belangrijkste takeaway van Work Smarter 2021 is een heerlijk positieve: wij ondernemers, we zijn een straf volk. De coronacrisis kreeg ons niet klein, en als we de aanwezigen op Work Smarter mogen geloven, maakte ze ons misschien zelfs nog een tikje sterker. Nog meer gebrand op de toekomst.

Met 500 ondernemers die Flanders Expo vulden met energie, enthousiasme en slimme ideeën, zijn we wel zeker: we’re on a roll. And we ain’t stopping yet.