Header Detail 1240x533px C Facturen Opvolgen

Openstaande facturen: we krijgen er allemaal mee te maken, of we dat nu willen of niet. Hier zijn 3 tips om ze alsnog betaald te krijgen, zónder de hoofdpijn die je krijgt van het sturen van betalingsherinneringen.

Ooit al een wanbetaler of late betaler gehad? De kans is groot van wel.

Handelsinformatiebureau Graydon meldde in 2014 dat in België 67,1% van de facturen, of twee derde, op tijd wordt betaald. Dat betekent dat een derde van de facturen niet op tijd wordt betaald.

Het percentage bedrijven dat daar last van heeft is nog hoger. In Nederland bleek uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars dat ruim driekwart van het Nederlandse mkb (midden- en kleinbedrijf) met wanbetaling kampte.

Met als risico dat jij je leveranciers niet meer op tijd kan betalen… of erger.

We gaven al eerder tips om je factuur te maken, zodat die hopelijk sneller betaald wordt.

Maar hoe ga je om met verlopen facturen? Hier zijn 3 tips om ze alsnog betaald te krijgen, zónder de hoofdpijn die je krijgt van het sturen van betalingsherinneringen.

Les étapes à suivre pour une bonne relance de facturation

Une facture sur trois n’est pas payée à temps annonçait le bureau d’information commerciale Graydon en 2014. Si c’est votre cas, vous imaginez bien le manque à gagner que cela peut représenter pour votre affaire… et ce, aussi bien au niveau financier que pour vos employés qui vont perdre du temps à courir après vos clients et leurs virements.

Pour éviter tout cela et rédiger de bons courriers de relance pour vos factures impayées, chez Teamleader, nous vous donnons la marche à suivre :

2. Als betalingsherinneringen niet werken

Inline1

2. Als betalingsherinneringen niet werken

Helaas: ook na een aantal vriendelijke mailtjes kan een factuur nog onbetaald blijven. Een telefoontje kan dan wonderen doen. Vraag gewoon of je klant je herinneringen heeft gezien. Misschien heeft hij het wel te druk om zijn mail te checken? Persoonlijk contact is soms dé oplossing.

Als dat nog niet helpt, schakel dan over op papier. En stuur een goeie ouwe herinnering per post.

Ook dat kan je in Teamleader doen. Als je een herinnering aanmaakt, kan je namelijk aangeven dat die per brief moet worden verstuurd. De post drukt dan je factuur af en stuurt hem naar je klant.

Verstuur je je facturen en herinneringen sowieso per post? Dan schakel je over naar een herinnering per aangetekende brief. Je kan kiezen tussen aangetekende zending en aangetekende zending met ontvangstbewijs.