Overzicht: dit zijn alle soorten facturen

Facturen sturen is altijd een klein feestje waard: Het werk is gedaan, tijd voor de beloning. Wel belangrijk is het om de juiste factuur te versturen. Dat kan namelijk nogal verschillen per business. Met dit overzicht van alle soorten facturen praten we je graag bij!

Want een correcte factuur sturen is belangrijk: het is de eerste stap naar een correcte betaling. Zo blijft je factuur niet onbetaald en loop je geen risico op een boete vanwege een foutieve factuur.

Teamleader Focus helpt je met het opstellen van facturen én zorgt ervoor dat je tijd overhoudt voor het échte werk.

Wil je het ook proberen? Test ons 14 dagen uit. Zonder kredietkaart, zonder te betalen.

Dit zijn alle soorten facturen.

1. De standaardfactuur

De standaardfactuur is de meestgebruikte factuur, waarmee het gros van alle transacties te factureren valt. Zo’n standaardfactuur bevat ook ‘standaard’ informatie: welk werk geleverd is, hoeveel tijd daaraan is besteed, plus de gegevens van klant en leverancier. Simpel dus.

2. Periodieke factuur

Soms duurt een project zo lang dat de kosten oplopen en het fijn is als er in de tussentijd al een deel betaald wordt. Denk bijvoorbeeld aan de bouw van een huis. In zo’n geval kun je een periodieke factuur sturen om de werknemers op tijd te kunnen betalen.

3. De terugkerende factuur (of abonnement)

De terugkerende factuur is weer iets anders, namelijk een factuur die met de regelmaat van de klok wordt verstuurd. Dat is vaak tegen het einde van de maand. Een terugkerende factuur is handig voor bedrijven die een vast maandelijks bedrag rekenen. Bijvoorbeeld bij verhuur van een bedrijfspand, of de levering van een x aantal fruitkistjes voor op kantoor.

4. De commerciële factuur

Handel je internationaal? Dan moet er een commerciële factuur worden opgesteld. Als goederen grenzen overgaan, moeten ze namelijk langs de douane. En voor een douaneaangifte is een standaardfactuur niet genoeg. Er moeten namelijk ook contactgegevens van koper en verkoper opstaan, het aantal verkochte items, de kostprijs ervan en verschuldigde belastingen. Daarnaast moeten ook land van herkomst, verkoopvoorwaarden en een speciaal identificatienummer op de factuur worden vermeld.

5. De voorschotfactuur

Gaat het nog wel even duren voor je werkzaamheden af zijn, of je goederen geleverd? Dan kun je kiezen voor de voorschotfactuur, die trouwens heel makkelijk aan te maken is in Teamleader. Met zo’n factuur kun je je klant al een deel laten betalen voor levering of uitvoering.

6. De timesheetfactuur (ook wel tijdsregistratie)

Werk je als freelancer een aantal uren per week of maand bij een groot bedrijf? Dan is de kans groot dat zij je vragen een timesheetfactuur op te stellen. Hierin hou je je gewerkte uren bij zonder dat je steeds een aparte standaardfactuur hoeft aan te maken.

7. De pro-formafactuur

Wist je dat een pro-formafactuur eigenlijk een chique woord is voor een offerte of kostenraming? Strikt genomen is een offerte geen aanvraag tot betaling, maar geeft het de koper een idee van de prijs. Tegelijkertijd is het ook een belofte van de leverancier om een bepaald product of bepaalde dienst te leveren. De pro-formafactuur is meestal een schatting, het bedrag kan dus later op de definitieve factuur verschillen.

Leestip: Wil jij weten hoe je een factuur maakt? In de blog Zo maak je een factuur leggen we het je stap voor stap uit.

Handig toch, zo’n overzicht? Weet jij al welke factuur jij moet versturen? Mooi, dan is het de hoogste tijd om aan de slag te gaan. Een laatste tip: digitaal factureren is sneller én goedkoper. Al helemaal als je het doet met een tool als Teamleader. Betaalbaar, in je eigen huisstijl, verstuurbaar in bulk - ben je al overtuigd? Probeer Teamleader dan nu 14 dagen gratis uit.

Ontdek Teamleader Focus, dé tool om snel en foutloos te factureren

Snel facturen maken, ze opvolgen, je inkomsten voorspellen … Met Teamleader Focus is factureren een fluitje van een cent. Werk met sjablonen, start vanuit een offerte, project of tijdregistratie en koppel met je boekhoudpakket. Naast factureren kun je er ook klanten en projecten beheren - alles-in-één, daar gaan we voor!

Geschreven door Robin Van Cleemput

Gerelateerde blogposts