Zo helpt software jou met inzicht in je salesfunnel

Wil jij het liefst zoveel mogelijk leads omzetten in klanten? Daar heb je inzicht voor nodig. Inzicht in het gedrag van je leads, in wat hen drijft om wel of geen product of dienst van je te kopen en in wat ervoor nodig is om ze als klant te behouden. Een salesfunnel kan je hierbij helpen, en om het plaatje compleet te maken heb je software nodig. Want die geeft dan weer inzicht in die salesfunnel.

Weet je nog niet precies wat een salesfunnel is, of wil je je kennis even opfrissen? Lees dan

Stap 1: Visualiseer jouw salesfunnel

Een salesfunnel kun je zien als een trechter: bovenin zitten alle leads, dus alle mogelijke klanten. Die groep kristalliseert zich per stap in de trechter verder uit naar de onderste stap, namelijk: klant worden. Om je salesfunnel 100% inzichtelijk te maken, kun je ‘m letterlijk visualiseren. Bijvoorbeeld met een tool als Mindmeister, waarin je je salesproces visueel vastlegt. Makkelijk voor zowel jou als je medewerkers om in één oogopslag de salesfunnel te zien, en zo dus voor ogen te houden.

Stap 2: Informatie van jouw leads verzamelen

Om jouw dienst of product te verkopen, heb je potentiële klanten nodig. Leads dus. Het is wijs om een helder overzicht te hebben van al jouw leads. Dat overzicht maak je bijvoorbeeld met een online CRM-systeem. Daarmee worden webformulieren, mailtjes en bijvoorbeeld Linkedin-gegevens automatisch gekoppeld aan een gecentraliseerde database. Superhandig, want zo hebben jij en je medewerkers altijd een overzicht van mogelijke klanten, en weten jullie hoe je hen kunt bereiken.

Stap 3: Kwalificeer leads

Als je een overzicht hebt van je leads, is het tijd om ze te kwalificeren. Dat doe je op basis van data die je over hen verzameld hebt, en op basis van jouw contact met ze: jij voelt waarschijnlijk goed aan wie er écht geïnteresseerd is in jouw product of dienst. En wie je als klant wil hebben.

Deze groep kun je van extra informatie voorzien zodat zij genoeg weten van jouw product. Dat helpt hen straks te beslissen of ze hier geld aan willen uitgeven, of niet.

Een goede vuistregel in klantcontact is dat het altijd persoonlijk moet zijn. Maar laat je niet gek maken: dat betekent niet dat je élke lead een handmatig in elkaar gezet mailtje moet sturen, met superveel persoonlijke vragen. Je kunt beter gebruikmaken van software die het je makkelijker maakt, bijvoorbeeld MailChimp of Campaign Monitor, die automatische e-mailcampagnes aanbieden. Wel even opletten dat de tekst en onderwerpen persoonlijk genoeg zijn, en dus aansluiten bij behoeftes van jouw leads.

Stap 4: Volg je leads op en overtuig hen

We kunnen het niet genoeg benadrukken: wees persoonlijk als je klanten wil binnenhalen. Benader je leads dus op unieke wijze. Want in deze fase van je salesfunnel moet je hen echt gaan overtuigen van de kwaliteit van jouw product. Dus pak die telefoon en bel, schrijf dat mailtje zelf en houd al deze contactmomenten bij via lead management: Teamleader biedt je een overzicht van alle verkoopacties, zodat je makkelijk de status van iedere deal kunt bijhouden.

Meer waardevolle inzichten in je salesfunnel?

Je salesfunnel kun je gebruiken om te zien waarom, wanneer en hoe je leads wel of niet veranderen in klanten. Daar horen vanzelfsprekend cijfers bij. Want…

  • Hoeveel leads heb je?
  • Hoeveel van die leads wil meer informatie over jouw bedrijf?
  • Oftewel, hoeveel potentiële omzet kun je verwachten?
  • Hoeveel leads heb je daarvoor nodig?

Wil je meer inzicht in deze cijfers, dan is Google Analytics een fijne tool. Hotjar vult die informatie aan: het laat zien hoe mensen zich op je website bewegen. Stel: je hebt via Google Analytics gezien dat je een hoge conversieratio hebt, terwijl het aantal websitebezoekers vrij laag ligt. Daar kun je een actie aan koppelen: verbeter je marketingtactiek om meer websitebezoekers te trekken. Simpel, toch?

Niemand scoort 100%

Oh, en onthoud: uiteraard worden niet alle leads uiteindelijk klant. Het is normaal dat je geen 100% score hebt. Maar je kunt wel streven naar een zo hoog mogelijk percentage, door te onderzoeken wat er mis ging. Daarvoor is die salesfunnel er juist. Ondervraag (verloren) leads dus in een interview of analyseer hun online gebruikersgedrag.

Dat kan met Teamleader: wij helpen je begrijpen hoe je leads prospects worden. Je krijgt inzicht in je verstuurde offertes en de manier waarop prospects daarop reageerden. Waarom hebben ze je offerte wel of niet geaccepteerd? In het overzicht zie je alle huidige deals en hun funnelstadium zien, net als de reactietijd van je salesteam. Je kunt je eigen salesdoelen bepalen en je voortgang gedurende verschillende periodes bijhouden.

Statistieken om te leren van salesresultaten

Om meer bruikbare inzichten te verkrijgen biedt Teamleader handige statistieken om te leren van je salesresultaten. Bijvoorbeeld:

  • Het aantal deals in je funnel laat zien hoeveel deals succesvol waren.
  • De gemiddelde dealgrootte om in te schatten hoeveel een nieuwe deal ongeveer zal genereren. Deze voorspelling zal je ook helpen om de kosten van de voorgaande marketing- en salesactiviteiten te bepalen.
  • Sluit-ratio: hoeveel moeite investeer je in het sluiten van een deal? De sluit-ratio laat je het aantal gewonnen en verloren deals zien.
  • Sales-snelheid: hoe snel beweegt de lead zich door de salesfunnel? Meet hoe lang het je gemiddeld kost om een deal te sluiten.

Je kunt Teamleader dus gebruiken om je salesfunnel op te volgen, van lead tot klant. Bewaar alle contactmomenten met je klant in een helder overzicht, dit helpt je om je saleskansen snel maar grondig op te volgen. Nog meer weten over het optimaliseren van je sales? Je vindt het in dit e-book.

  • 06/02/2018
  • Laatst gewijzigd op 03/12/2023

Gerelateerde blogposts