Zo haal je het maximum uit je presales

Het belang van presales wordt weleens onderschat. Toch is het heel vaak doorslaggevend in het verkoopproces. Wat is het verschil tussen presales en sales? Hoe is een succesvol presales proces opgebouwd? En - last but not least - wat mag presales kosten? We vroegen enkele vooraanstaande agency’s om hun beste tips.

Presales vs. sales: wat is het verschil?

Om meteen te starten met een definitie: presales omvat alle activiteiten die plaatsvinden voor een deal wordt gesloten. Daaronder verstaan we taken zoals markt- en productonderzoek, leadkwalificatie, lead nurturing, prospectie, klantenanalyses en het uitwerken van voorstellen. Die taken zijn vaak een stuk technischer dan het pure saleswerk, dat eerder gericht is op het uitbouwen en onderhouden van relaties, de communicatie met klanten en het opvolgen van contacten. Toch zijn presales en sales heel nauw met elkaar verbonden en bepaalt presales het succes van het verdere salesproces.

Nog niet helemaal helder? Deze tabel toont het verschil tussen sales en presales.

Pre-salesSales
ProspecterenSales calls en meetings
Leads kwalificerenOpvolgen van leads en klanten
Markt- en productonderzoekOnderhandelen over contracten
Voorstellen en pitches voorbereidenDeals sluiten
 Klantenrelaties onderhouden.

Wat houdt een presalesproces precies in?

1. Leads kwalificeren: to pitch or not to pitch.

Grote leads binnenhalen betekent voor veel agency’s: deelnemen aan een pitch. Maar hoe beslis je of het sop de kool waard is? Als je het aan onze klanten vraagt, is dat een evenwichtsoefening waarin ratio en gevoel net zo zwaar doorwegen.

“Is er geen tijd om een pitch grondig voor te bereiden, dan is de kans klein dat we erop ingaan. Daarnaast moet er ook een match zijn met onze criteria voor een ideale klant en voldoende potentieel om die te ontwikkelen. Maar niets staat in steen gebeiteld. Zijn we echt fan van een merk, dan maken we een uitzondering. Soms wint liefde van verstand.”

Bij de afweging om al dan niet deel te nemen aan een presalesproject, stellen agency’s zich de volgende vragen:

  • Is er voldoende capaciteit?
    “Een presalesproject behandel je net hetzelfde als een betalend klantenproject”
    , zegt Kim Verhaeghen, medeoprichter en CEO van digital agency Springbok. “Een toegewezen team, een strikte timing én een budget dat je vastlegt met je team.” Zo zie je meteen of je de nodige capaciteit hebt om de pitch tot een goed einde te brengen.
  • Is er een match met de klant?
    Leads kwalificeren is ook altijd een kwestie van intuïtie. Het persoonlijke aspect speelt daarbij een grote rol: hoe groter je affiniteit met een klant, des te kans groter de kans dat het tot een vruchtbare samenwerking zal komen.

  • Hoe groot is de kans om te winnen?
    Schat je de kans dat het tot een deal komt laag in, let dan op met al te grote investeringen van mensen en middelen. Een pitch of presalesvraag verliezen, kost immers veel tijd en geld.

  • Hebben we het project nodig?
    Toont je capaciteitsplanning de komende maanden een hoge workload en zit je financieel safe, dan is pitchen geen noodzaak. Al blijft het voor sommige agency’s een manier om hun groei te versnellen en het team uit te breiden. Een afweging die elk agency voor zich moet maken.

Meer over pitches en leads kwalificeren? Lees ook dit artikel: Agency Life: To pitch or not to pitch? "Agencies doen het te snel, te veel" of bekijk ons artikel over lead management.

2. Voorstellen voorbereiden

Zijn je leads gekwalificeerd en knopen over pitches doorgehakt, dan start het presalesteam met het voorbereiden van een voorstel. In deze fase bereidt het presalesteam de prospect voor op de salesgesprekken. Is het presalesvoorstel afgeleverd, dan is het aan de verkoper om de deal af te ronden.

Waarom is presales belangrijk?

Het presalestraject bepaalt heel vaak het succesvol sluiten van een deal. Voor agency’s zijn presalesprojecten vaak een noodzaak als ze grotere projecten willen binnenhalen. “Door grote projecten te winnen kunnen we ons team vollediger en voorspelbaarder invullen”, zegt Kim Verhaeghen, medeoprichter en CEO van digital agency Springbok. Teams toewijzen aan voldoende projecten en onze capaciteit ten volle benutten, wordt steeds belangrijker.” Pitchen is ook motiverend voor creatieve teams: een manier om scherp te blijven en grenzen te verleggen.

Hoe hou je de kosten van presales binnen de perken?

Presales zorgt mee voor groei en inkomsten, maar hoeveel is het waard? Bart De Waele, CEO van full service agency Duke & Grace, laat zich inspireren door SaaS-bedrijven om te bepalen hoeveel hij in presales investeert. “SaaS-bedrijven werken hard op de ratio tussen de lifetime value (LTV) en de customer acquisition cost (CAC). Aan de hand daarvan bepalen ze of klanten groeien aan een aanvaardbare kost. Die filosofie proberen wij in de acquisitie van nieuwe klanten en presales door te trekken.”

Ilse De Smedt, chief van content agency com&co, vertrouwt daarnaast op buikgevoel. “Uiteraard houden we onze niet-factureerbare uren bij via Teamleader, maar we zijn niet actief bezig met gedetailleerde inschattingen en strakke budgetten voor presales. Als we kunnen inspireren of een relatie kunnen uitbouwen, dan volgen de cijfers wel, al is het soms op lange termijn.”

Benieuwd naar meer inzichten van Bart, Ilse, Kim en Jeroen? Wij ook – dus we zetten het gesprek verder. In onze volgende blog en video praten we over de zin en onzin van pitchen.

Wil je niets missen? Schrijf je dan in op onze tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief. Geen spam, enkele goede content. Beloofd!

Agency Life e-books

Wil je je verder verdiepen in business development, pricing of een ander topic? Download hier onze e-books, met het beste uit Agency Life, aangevuld met theorie, oefeningen en lees- en luistertips.

Op zoek naar de ideale klant | Agency Life

Wat is er nodig om een top agency, creatief bureau of digitale studio te runnen? Vier toppers uit de Belgische agency-wereld delen hun inzichten over wat elk bureau draaiende houdt: klanten.

Hoe bouw je een evenwichtig klantenbestand uit? | Agency Life

Zonder klanten geen agency. Maar hoe bouw je een klantenbestand uit? Download ons e-book over pitchen, presales, je toolstack en meer.

Eersteklassoftware voor agencies.

Teamleader Orbit is speciaal ontwikkeld voor ambitieuze agencies met meer dan 20 medewerkers. Samen nemen we de uitdagingen van je agency onder de loep en kijken we hoe onze krachtige agencysoftware daar een antwoord op kan bieden. We gaan geen enkele uitdaging uit de weg.

Gerelateerde blogposts