Een offerte annuleren na het ondertekenen, kan dat zomaar?

Header Detail 1240x533px C Cloudsign

Kort na het ondertekenen van een offerte wil je klant de bestelling annuleren. Mag hij dat zomaar doen? En hoe kom je er als ondernemer met zo weinig mogelijk kleerscheuren van af? Dit zijn je rechten wanneer een klant een ondertekende offerte annuleert.

Een ondertekende offerte is bindend.

Een offerte wordt bindend zodra je klant die ondertekent: vanaf dat moment wordt het een wettige overeenkomst. Die kan kan je niet zomaar verbreken. Je klant kan wel beslissen om de opdracht niet te laten uitvoeren, zonder dat hij daarvoor een goede reden moet opgeven. Je kan hem dus niet verplichten om het project te laten doorgaan. Maar zette hij zijn handtekening onder de offerte voor hij die annuleerde, dan heb je wel recht op een schadevergoeding.

Op welke schadevergoeding heb je recht?

Maakte je een offerte op mét algemene voorwaarden over de schadevergoeding bij annulering - en werd je offerte dus ondertekend - dan kan je daarop terugvallen. Het bedrag van de schadevergoeding moet wel ‘aanvaardbaar’ zijn. Dat wil zeggen: in verhouding met het verlies dat je kan lijden. Over het algemeen is dat 10 tot 30 procent van het bedrag van de offerte.

Bevatte je offerte geen algemene voorwaarden, dan kan je alsnog een verbrekingsvergoeding vorderen om je werkelijke verlies te dekken. De omvang daarvan moet je zelf aantonen. Het gaat bijvoorbeeld om de kosten voor bestelde materialen, het werk dat je eventueel al gedaan hebt en de winst die je had kunnen maken. Die kosten bewijzen is niet altijd eenvoudig. Daarom is het nuttig om een verbrekingsclausule op te nemen in je algemene voorwaarden.

Met een voorschot voorkom je gerechtskosten.

Zelfs als je een ondertekende offerte hebt - met algemene voorwaarden - zal je naar de rechter moeten stappen om je schadevergoeding effectief te krijgen. Om die situatie te vermijden, kan je een voorschot vragen dat net zo hoog is als de vergoeding bij annulatie. Verbreekt je klant de overeenkomst, dan kan je dat voorschot gewoon behouden. Mocht er toch een discussie ontstaan, is het aan je klant om een rechtszaak aan te spannen en zit je zelf in een veel comfortabeler positie.

Wat met particuliere klanten die een offerte annuleren?

Voor particuliere klanten gelden dezelfde regels wanneer ze een offerte met algemene voorwaarden goedgekeurd hebben. Rechters werden de laatste jaren wel strenger op dat vlak. Ze achten een verbrekingsclausule pas geldig als die wederkerig is en jij als ondernemer dus ook een vergoeding moet betalen wanneer je de overeenkomst verbreekt. Het is daarom slim om zo’n bepaling toe te voegen aan je algemene voorwaarden.

Download gratis onze offertetemplates.

Om je offerte correct op te stellen, kan je gratis gebruikmaken van onze offertetemplates.

Wil je sneller offertes maken, opvolgen of online laten ondertekenen, en ze daarna meteen omzetten in facturen of projecten? Dat kan met Teamleader Focus, onze all-in-one tool voor ondernemers. Zo automatiseer je administratieve taken, bespaar je tijd op papierwerk en verkoop je meer. Probeer het twee weken gratis en volledig vrijblijvend of bekijk hier hoe je offertes maakt met onze software.

  • Ebook Offer LP Header Image On Top
    • E-book

    De echte waarde van een offerte.

    De perfecte offerte, hoe ziet die eruit? En hoe maak je van jouw offertes een krachtige sales-tool? Deze white paper vertelt je waar je op moet letten en biedt je een handige checklist. Zo maak je voortaan betere offertes.

  • Ebook Sales LP Header Image On Top
    • E-book

    Optimaliseer je verkoopproces

    Sales is belangrijk binnen elke onderneming. Of je nu sneller deals wil sluiten, meer leads in klanten wil converteren of gewoon meer wil verkopen: al je medewerkers halen voordeel uit een geoptimaliseerd verkoopproces.

TL Portret Web68
Robin Van Cleemput

Robin heeft in de jaren dat hij bij Teamleader werkt verschillende rollen gespeeld: die van copywriter, contentmanager en brandmarketeer. Op dit moment is hij de all-round creatieveling die concepten bedenkt, campagnes co-creëert en zowel lange als korte teksten schrijft. Ook hanteert hij vaak de microfoon op Teamleader-evenementen, en gelooft hij vurig in 'Lazy-Smart' als religie. Praat met hem over content marketing, vechtsporten en goede muziek. En neem een IPA mee, want Robin is minstens voor een kwart hipster.

Meer artikelen van Robin Van Cleemput