Good20 Quality20 Data 960x400 NL

Data management is belangrijk om klanten te verdienen én op te volgen. Zorg dus voor de juiste gegevens om jouw omzet te verbeteren. Lees vooral verder!

Onder meer dankzij de evolutie van CRM, gebruiken heel wat bedrijven vandaag klantgegevens om meer inzicht te verwerven. Deze data worden zo drijvende krachten achter tal van belangrijke beslissingen.

Maar de kwaliteit van je CRM en je inzicht in jouw klanten zijn sterk afhankelijk van de gegevens die je verzamelt. Volgens recent onderzoek zou een meerderheid van de verkoopbeslissingen in 2020 aangestuurd worden door customer data. Kwalitatief data management is dus een must als je een besluit wil nemen dat gebaseerd is op harde feiten.

Met Teamleader krijg je meer controle over je data, en hou je al je klantgegevens binnen handbereik. Lees er meer over op onze tourpagina!

Welke problemen ontstaan door slecht databeheer?

Waarom zou je tijd, geld en veel moeite stoppen in marketing en sales als je een CRM-tool hebt die bomvol fake e-mailadressen, onvolledige telefoonnummers en dubbele contacten zit? En niet alleen marketing en sales hebben te lijden onder een belabberd databeleid: 75% van de bedrijven gelooft dat onjuiste data een negatieve invloed hebben op hun klantenservice.

Denk maar even aan deze situatie: één van je vertegenwoordigers heeft een prospect opgeslagen in Teamleader onder de naam ‘Ann’, maar ondertussen nam de marketingafdeling haar ook op - deze keer als ‘An’. Pas wanneer de mysterieuze dame naar de klantendienst belt voor ondersteuning, wordt het duidelijk dat haar naam eigenlijk wordt gespeld als ‘Anne’. Misschien een extreem voorbeeld, maar helaas niet zo verschillend van de realiteit.

Of je nu problemen hebt met onjuiste gegevens of dubbele data: om totale chaos te vermijden, zijn kwalitatieve data van extreem belang. Met enkele eenvoudige processen leg je al de fundamenten voor een database van hoge kwaliteit!

1. Verwijder kopieën

Als je gegevens van prospecten en klanten verzamelt via verschillende bronnen, zoals bijvoorbeeld webformulieren en e-mails, is de kans groot dat er duplicaten in je systeem sukkelen. Gelukkig kan je ze makkelijk verwijderen!

Verwijder kopieën van gegevensBij het importeren van data kies je voor de configuratie om dubbele gegevens samen te voegen. Om kopieën te detecteren, kan je het e-mailadres, voor- of achternaam en zelfs een combinatie van deze parameters gebruiken. Lees meer op onze kennisdatabase.

Kom je zelf duplicaten in het systeem op spoor? Dan kan je ze ook manueel samenvoegen. Elk contact en elk bedrijf in Teamleader kan samengevoegd worden met gelijkaardige contacten of bedrijven. Ontdek hoe je dat doet via onze kennisdatabase!

2. Nieuwe data verifiërenNieuwe data verifiëren

Het is allesbehalve een slecht idee om het verifiëren van nieuwe data voor al je medewerkers in een gestandaardiseerd proces te gieten. Zorg ervoor dat iederéén bij nieuwe prospecten en klanten checkt of ze al in de database zitten. Kijk onder hun naam, e-mail en telefoonnummer, zodat alle gegevens op drie vlakken geverifieerd worden.

3. Oude data up-to-date houden

Data updaten“Zal ik even je e-mailadres uit onze database voorlezen om te zien of het nog correct is?” Het is een vraag waar geen klant lastig over zal doen, maar die er wel voor zorgt dat je medewerkers niet met verkeerde of gedateerde informatie werken. Je kan ook parser tools gaan gebruiken die ervoor zorgen dat e-mails gescand worden op bestaande contacten en nieuwe informatie.

4. Consistente gegevensinvoer

Consistente data entry

Leg vast welke informatie verplicht is bij het eerste contactpunt en zorg ervoor dat iedereen deze op de juiste manier verzamelt. Voor- en achternaam, bedrijf en e-mail zijn bijvoorbeeld in de meeste gevallen standaardgegevens. Als de relatie tussen je bedrijf en prospect sterker wordt, kan je meer gegevens gaan toevoegen. Dit soort voortdurende dataverrijking wordt ook wel 'progressive profiling' genoemd.

Teamleader kan je helpen met consistent data management, maar je kan nog steeds moeilijkheden ervaren met data silo's: als verschillende profielen of departementen met verschillende applicaties werken, mag je er vanuit gaan dat je met gedupliceerde data en inconsistente gegevens te maken zult krijgen.

De beste optie is om die lokale manier van werken te stoppen door al je cloud-apps te synchroniseren met Teamleader. Daardoor zullen je contactgegevens consistent en up-to-date zijn doorheen je volledige bedrijf.

Kwalitatieve gegevens dankzij je data management

PieSync synchroniseert contactgegevens tweezijdig en in real-time tussen Teamleader en andere apps zoals HubSpot, MailChimp en Zendesk. Je kan het makkelijk uitproberen met een trial van 14 dagen!

Als data management nog geen onderdeel was van je bedrijfsstrategie, is het hoog tijd om het nu op de agenda te zetten. Kwalitatieve data zijn cruciaal om doordachte beslissingen te maken voor je onderneming. Neem de tijd om een plan uit te denken waarmee je je data kan beheren, en kies voor de juiste technologieën om je te ondersteunen.

{{cta('0ff92331-f70b-4cf2-b2fb-f096907a8f8a')}}