Agency Life op Work Smarter On Tour: de content sweet spot, het altaar van Springbok en influencer power

BE NL Header Detail 1240x533px WSOT Agency Life

Twee keynotes en een panelgesprek. Daar kon je naar komen kijken en luisteren op de Agency Life-avond van Work Smarter On Tour in Mechelen. Bart Lombaerts, Head of content bij Spyke, verdedigde de eer van duurzame contentmarketing. Hoe maak je van een kerk een kantoor? Dat vertelden de heren van Springbok en hun architect, Pieter Thibaut van OFFICEU. En waarom werkt influencermarketing zo goed, volgens oona-partner Shanice Engel? Lees vooral verder voor het verslag én de video's.

Agency what?

In Agency Life gaan we op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. Dat doen we met video's, podcasts, blogs, e-books en soms zelfs op locatie.

Wil je niets missen van deze reeks? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je alleen Agency Life-content, beloofd.

Marketing moet in 2023 meer geven dan nemen

Het toeval kon niet groter zijn: uitgerekend op Black Friday begon Bart Lombaerts zijn uiteenzetting over de kracht van contentmarketing. Want authentieke verhalen zorgen voor een duurzamere band met de klant dan eender welke promo-actie ooit kan doen. Het credo van Barts bureau Spyke is dan ook 'where journalism meets content marketing'.

"Er is ergens iets misgelopen tussen merken en consumenten," aldus Bart, want "87% van de merken mag zomaar verdwijnen zonder dat er daar een haan naar kraait." Dat zijn opmerkelijke cijfers. Maar de reactie van de merken is misschien nog opmerkelijker: "We gaan die consumenten opnieuw aan ons binden. We gaan ze, de dag na een feestdag in een ander land, gigantische kortingen aanbieden."

Vervolgens maakte Bart de hele Black Friday-trend met de grond gelijk. Het werd ons even heet onder de voeten, want hij gebruikte onze eigen Teamleader Black Friday-korting als voorbeeld. Slim gespeeld Bart, slim gespeeld. Gelukkig reikte hij meteen daarna initiatieven aan: betekenisvolle marketing met échte inhoud, die de consument raakt op 1 van 7 vlakken.

Bekijk de volledige video:

Panelgesprek: Sint-Albertuskerk, agencykantoor met een hoger doel

Als alles goed gaat, verhuist brandtech agency Springbok in 2024 naar de Sint-Albertuskerk in Muizen. De kerk is een uiterst originele locatie voor een werkplek, maar zal ook een speciale rol vervullen in het stedelijke weefsel. Dus nodigden we Springbok-MD Jeroen Huys, HR-manager Stoffel Bollu en architect Pieter Thibaut van OFFICEU uit voor een gesprek.

Het werd een gesprek over stempels drukken op de eeuwigheid, mogelijkheden creëren, collega's inspireren, en natuurlijk: pionierswerk verrichten. Een aantal vroege ontwerpen en indrukwekkende dronebeelden konden uiteraard niet ontbreken.

(Door een technisch probleem is het geluid niet fantastisch. Onze excuses.)

Bekijk de volledige video:

De kracht van influencer marketing

Influencermarketing kan het hart zijn van een contentstrategie. Daar is expert influencermarketing Shanice Engel heilig van overtuigd. In 2016 richtte ze er bij oona een gespecialiseerde cel voor op, die ondertussen met en voor de grootste merken heeft gewerkt. De sleutel tot hun succes: merken dichter hun community brengen.

Dat influencermarketing enkel voor hip brands en fashionista's werkt, noemt ze onzin: élk merk heeft een community om aan te spreken. Zolang de storytelling en de kanaalkeuze maar goed zit. De afgelopen jaren vond een shift plaats van voornamelijk Instagram naar een weelde aan kanalen, elk met hun eigen typerende formaten en influencers. Een filmpje doen ontploffen tot 800.000 views met slechts 60 volgers? Op TikTok kan het. Voordelig de pers halen? Influencer marketing blinkt erin uit.

Merken die blij worden van hoge click-through rates en een lage kost-per-klik, besteden dus maar beter aandacht aan het influencer-fenomeen. Maar laat je gerust zelf overtuigen.

Bekijk de volledige video:

TL Portret Web68
Robin Van Cleemput

Robin heeft in de jaren dat hij bij Teamleader werkt verschillende rollen gespeeld: die van copywriter, contentmanager en brandmarketeer. Op dit moment is hij de all-round creatieveling die concepten bedenkt, campagnes co-creëert en zowel lange als korte teksten schrijft. Ook hanteert hij vaak de microfoon op Teamleader-evenementen, en gelooft hij vurig in 'Lazy-Smart' als religie. Praat met hem over content marketing, vechtsporten en goede muziek. En neem een IPA mee, want Robin is minstens voor een kwart hipster.

Meer artikelen van Robin Van Cleemput