Header Detail 1240x533 WS Agencylifestage

De trouwe fans kennen het concept: in Agency Life leer je van inspirerende bureaus hoe je jouw agency richting geeft voor de toekomst. Op Work Smarter 2021 kreeg de reeks het podium dat het verdient. Doorwinterde agencies én jonge wolven deelden op het Agency Life stage een vloedgolf aan inzichten. Wij pikten er de 4 beste opportuniteiten uit voor jouw bureau.

1. Bouw effectieve campagnes

Het klinkt als een no-brainer: natúúrlijk moeten je marketingcampagnes opleveren. Maar in de praktijk verwatert dat doel wel eens, althans Steven Verbruggen, managing director bij AdSomeNoise. “Agencies bedenken de zotste creatieve ideeën en gieten die in verrassende, unieke campagnes. Ze glimmen van trots bij de zoveelste Cannes Lions-nominatie of Effie Award. Maar in die high op creativiteit, verdwijnt de doelstelling van de klant soms naar de achtergrond.”

Steven Verbruggen


“Is de campagne succesvol voor de adverteerder? Levert ze leads op, boort ze een nieuw marktsegment aan, heeft ze effect op de brand awareness of sales? Creativiteit is nodig, maar niet ten koste van impact. Het agency van de toekomst houdt daar opnieuw meer rekening mee.” Focus dus op wat je klant nodig heeft, en niet enkel op waar jij als bureau mee kan schitteren. En kan je die twee combineren, dan heb je echt goud in handen.

2. Laat los, laat los, laat los

Wat je zelf doet, doe je beter: een stelling die we allemaal wel eens in de mond nemen. Zeker startende ondernemers maken er zich schuldig aan. Je wil dat alles op rolletjes loopt in je agency, en dan is loslaten moeilijk.

Thomas Joos, founder en CEO van Hypernova, ziet het dagelijks bij groeiende agencies. “Agencyleiders worden de bottleneck van hun eigen onderneming, door te veel zelf te willen doen. Neem tijd om te reflecteren: vraag jezelf af waar je mee bezig bent, of dat essentieel is, en vooral, of je er goed in bent. Je kan dit ook vragen aan mensen in je omgeving, want jezelf inschatten is niet evident.”

Thomas Joos



“Focus daarna op taken waarin jij meerwaarde hebt. Ga op zoek naar complementaire profielen en…. laat los. In veel agencies is er een gebrek aan vertrouwen, en angst om fouten te maken. Dat belemmert een autonome projectwerking. Maar als je uitgaat van het positieve, waarom laat je je team niet zelf projecten runnen? Want de meeste mensen deugen. Echt waar.”

3. Scoor je agency op 5 pijlers

Heb je moeite om efficiënt te werken? Verloopt de communicatie tussen teams stroef? Heb je onvoldoende zicht op je marges? Stuk voor stuk zetten deze issues een rem op de groei van je bureau. Maar welk probleem pak je als eerste aan, en hoe begin je eraan?

Teamleader ontwikkelde een scoring model dat je helpt om duurzaam te groeien. Account executive Lowie Defour licht het toe op Work Smarter. “Elk probleem in je agency kan je enten op deze 5 pijlers: customer growth, operational excellence, revenue management, centralized analytics en employee management.”

Value Deck


“Eens je weet hoe je bureau scoort op die 5 punten, kan je aan de slag. Tools implementeren - maar ook werkprocedures herbekijken en interne afspraken maken - zorgen voor vooruitgang op de 5 pijlers.” Jezelf scoren via dit model helpt je om prioriteiten te stellen en geeft structuur aan je groeiplan. Ofwel: zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

4. Maak werk van inclusiviteit

Wist je dat 1 op de 3 inwoners van België van buitenlandse origine is? En dat 9% van onze bevolking een handicap heeft? Kan je met de hand op het hart zeggen dat jouw bureau hen begrijpt, bereikt en bedient? Antwoord je ‘nee’, dan mis je een kans om te scoren. Volgens Taha Riani, oprichter van Allyens, geeft inclusief werken je immers een competitief voordeel.

Taha


“Onze samenleving is hyperdivers. In grote steden zoals Londen is 55% van de inwoners van buitenlandse origine. En het gaat niet enkel om etniciteit. Gender, inkomen, beperkingen: ze kleuren onze maatschappij. Je kan als agency niet om diversiteit heen. Zet je er vandaag nog op in, dan laat je je concurrentie achter je. Morgen is het misschien al te laat.”

Al is dat competitieve voordeel natuurlijk niet de enige reden om inclusiever te werken. “We zien reclamespots, kopen producten, en komen continu in contact met allerlei merken. Al die interacties bepalen ons wereldbeeld. Marketingcampagnes tonen wat we wel en niet kunnen zijn. Er rust dus een grote verantwoordelijkheid op onze schouders: we moeten dringend campagnes maken die de bevolking authentiek vertegenwoordigen. Anders sluiten we grote groepen mensen de facto uit.”

Meer advies om je agency succesvol te runnen? Big shots als Bart De Waele (Duke & Grace) en Jeroen Lemaire (In The Pocket) strooien ermee in Agency Life. Schrijf je in op onze tweewekelijkse nieuwsbrief en mis niets.