Hoe neem je succesvol een agency over? Het verhaal van Springbok en Adeptiv.
In volle pandemie nam het Belgische digitale agency Springbok het Nederlandse Adeptiv over. Hoe verliep de start? Welke valkuilen konden ze vermijden? En hoe communiceerden ze met honderden medewerkers, midden in de coronacrisis? Kim Verhaeghen (Springbok) en Michiel van Riemsdijk (Springbok, ex-Adeptiv) geven een blik achter de schermen.
In Agency Life gaan we op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. We brengen inspirerende stemmen uit de Belgische en Nederlandse agencywereld samen en vragen hen honderduit naar onderwerpen als billability, pricing, projectmanagement en meer. In dit seizoen van duiken we in agency collabs & partnerships.
Hoe benader je een bureau dat je wil overnemen? Door het eens goed te besnuffelen. Althans, zo denkt Kim Verhaeghen (Springbok) erover. Na je marktonderzoek leg je de eerste informele contacten en werk je naar een bod toe.
In het geval van Springbok en Adeptiv leidde het gesnuffel tot een directe klik. En dat is van cruciaal belang, vindt ook Michiel van Riemsdijk (ex-commercieeldirecteur van Adeptiv, de overgenomen partij): “De essentie is dat je mensen met elkaar een band creëren. Als je makkelijk vertrouwen opbouwt, is dat een goede start.”
Bij een overname hoort een lang legal proces: gesprekken met advocaten, contracten, afspraken met banken … Springbok doorliep het al meerdere malen. Tijdens de onderhandelingen is geheimhouding cruciaal.
Daarna breng je druppelsgewijs je mensen op de hoogte. Wie krijgt het nieuws eerst? Wanneer breng je het? Hoe communiceer je intern en extern, zonder dat je eigen mensen of klanten uit de lucht vallen?
De moraal: denk goed na over wie je wanneer op de hoogte brengt, en wat je hun vertelt. Een gevoelig punt daarbij is je bedrijfsnaam, vertelt Kim. “Dat we de naam wilden veranderen naar Springbok, hadden we veel duidelijker moeten communiceren.”
Dat we de naam wilden veranderen naar Springbok, hadden we veel duidelijker moeten communiceren.
Bij een overname ben je nooit 100% zeker dat je de juiste beslissing neemt. “Als je opgaat in een bedrijf dat uit een andere branche komt, zoals bijvoorbeeld onze eerste overnemer PostNL, weet je niet of de twee goed zullen samensmelten,” vertelt Michiel.
Volgens Kim moet je ook de motivatie van diegene die het bedrijf wil verkopen goed kennen. “Maar op een bepaald punt moet je gewoon knopen doorhakken. Heel veel overnames gebeuren gewoon niet omdat ondernemers het doodredeneren. Je buikgevoel volgen en durven springen: dat is de boodschap.”
Heel veel overnames gebeuren gewoon niet omdat ondernemers het doodredeneren. Je buikgevoel volgen en durven springen: dat is de boodschap.
Is de samenwerking officieel begonnen? Neem dan de tijd om rustig met elkaar samen te smelten. Begin niet halsoverkop projecten te delen, en geef je mensen de tijd om elkaar te leren kennen. Michiel weet wel hoe je zoiets aanpakt: “Een feestje was de beste investering voor de interne cultuur en het smeden van onze teams. En daarna is het belangrijk om iedereen te stimuleren om kennis te delen, om te benadrukken dat je één team bent met hetzelfde doel, en een gezamenlijke bedrijfscultuur te faciliteren.”
Ook interessant
Doe eens lekker gek: merken creatief uitdagen
Is de marketing- en reclamewereld een beetje van zijn magie kwijt? Hoe zet je als agency creativiteit voorop, en hoe neem je je klanten daarin mee? Ramin Bahari (DEPT) en Dick van der Lecq (BoardSupporter) willen klanten opnieuw gedurfder uit de hoek laten komen. Een gesprek over ‘magic’ versus ‘wisdom’ en de terugkeer van het Grote Idee.
Nick Asbury (VK) over de zin en onzin van purpose marketing
Heeft jouw agency een purpose? En wat met de klanten in je portefeuille? Anti-purposedenker Nick Asbury ziet de slinger alvast veel te ver doorslaan. Heeft een mayonaisemerk een purpose nodig? Hoe kan jouw agency een positieve impact maken, zonder dat het klef wordt? En welke invloed heeft purpose op de geloofwaardigheid van je bureau en je merken? Wij lieten Nick los in de speeltuin van purpose, en puurden daar een super interessante podcast uit.
Leestip: Nick Asbury schreef ook een sappige reeks blogposts over dit onderwerp, met voorbeelden in overvloed. Binnenkort vult hij er zelfs een heel boek mee.
Laat jouw bureau merken groeien? In gesprek met Michael Farmer (VS)
Bureaus zijn te volgzaam geworden: ze voeren uit wat klanten vragen en vermijden moeilijke gesprekken uit angst om die klanten te verliezen. Volgens agency-consultant Michael Farmer zijn ze nochtans ideaal geplaatst om merken uit te dagen, vernieuwing te brengen en zo merken te laten groeien. Hoe neem je die rol opnieuw op? Hoe draag je als bureau beter bij aan het succes van een merk? En hoe pluk je daar ook financieel de vruchten van? Je hoort het hier.
Leestip: check zeker ook Michaels twee boeken over de agency-wereld: Madison Avenue Manslaughter en Madison Avenue Makeover.