Eigenbelang of groepsbelang? “De twee verzoenen: dat is de kunst.”
Een agency is een groep mensen. Elk met hun eigen dromen, doelstellingen en manier van werken. Hoe ver wil, kan of moet elke individuele medewerker gaan om de droom van zijn ‘werkgever’ waar te maken? Kan je een balans vinden?
In Agency Life gaan we op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. We brengen knappe koppen uit de Belgische en Nederlandse agencywereld samen en bevragen hen honderduit.
Passeerden al de revue: een pak interessant volk dat maar wat graag zijn visie deelde op business development en money matters. Dit seizoen duiken we in ‘project & people management’. Duiken met ons mee: Thomas Isarin (Unlimited Productions), Petra De Roos (LDV United) en Werner De Smet (oona). We hadden het met hen over planning en tools, maar wat hen eigenlijk echt, echt boeit, zijn ‘hun mensen’. Voer voor drie blogs over people management.
“Wat is goed voor het individu en wat is goed voor de groep? Dat is een ontzettend interessant spanningsveld”, vindt Petra De Roos, managing director van advertising agency LDV United.
“Laat me eerst heel duidelijk stellen: individueel belang is het hoogste goed. Dat moet je als werkgever respecteren. Maar zoals ik in de discussie over projectmanagement al aanhaalde: bij LDV United is de groep ontzettend belangrijk. ’United’ is onze interne filosofie. En onze naam helpt stiekem wel om dat groepsbelang te onderstrepen. Iemand die een project krijgt waar ze niet meteen wild van wordt, zal het misschien toch vastpakken omdat het aansluit bij ons ‘united’-gevoel.”
Individueel belang is het hoogste goed. Maar wij hebben onze naam niet voor niets gekozen. ‘United’ is onze filosofie.
Thomas Isarin, operations manager bij eventproductiebureau Unlimited Productions vindt dit toch lastig. “Bij ons staat het individu zonder twijfel voorop. Dat is niet altijd makkelijk, maar wij vinden het cruciaal dat iedereen toffe opdrachten doet waar ze energie van krijgen. Wij willen ook niet per se onze omzet elke twee jaar verdubbelen. We willen een kwaliteitsportfolio, leuke jobs en mensen die met de glimlach naar kantoor komen.”
Een groepsgevoel betekent niet enkel dat het individu inspanningen moet leveren voor de groep. “Het houdt ook in dat wij voluit voor de groep kiezen”, gaat Petra verder. “Toen we na de eerste lockdown weer naar kantoor mochten, hebben we er bij onze mensen op aangedrongen om dat ook te doen, ten voordele van de groep. Daartegenover staat dat wij iedereen tijdens de coronacrisis ook allemaal gelijk behandeld hebben. Iedereen stond even op technische werkloosheid en iedereen kreeg zijn nettoloon bijgepast. Omdat we erdoor wilden met de hele ploeg.”
“Het ideale scenario is om het eigenbelang zo goed mogelijk te doen samenvallen met het belang van de organisatie”, vindt Werner De Smet, ceo van communicatiebureau oona.
Het ideale scenario is om het eigenbelang zo goed mogelijk te doen samenvallen met het belang van de organisatie.
‘Samenvallen’ vindt Petra niet helemaal de correcte term. “De twee verzoenen: dat is de kunst. Of noem het: ervoor zorgen dat je het individueel belang mee ten dienste kan stellen van het groepsbelang. Een van onze medewerkers vertelde bij zijn sollicitatie bijvoorbeeld dat hij ervan droomde om een aantal EFFIE Awards te winnen. Dat was een van zijn persoonlijke streefdoelen. Daar hebben we samen aan gewerkt. Een mooi voorbeeld van hoe groepsbelang en individueel belang elkaar kunnen aanvullen.”
“Wij proberen onze mensen bij de organisatie te betrekken, zodat alles wat goed is voor oona, ook goed is voor hen”, gaat Werner verder. “Supergetalenteerde medewerkers proberen we zelfs aan ons te verbinden, met aandelen bijvoorbeeld. Sowieso stippelen we voor iedereen een individueel ontwikkeltraject uit. Daar hebben we recent Annelies, onze people & organisational development coach voor in huis gehaald.”
“Op het moment dat je de middelen hebt, dan kan je die ook weer investeren in de groep, onder andere in persoonlijke ontwikkeling”, zegt Thomas. “Maar die balans vinden tussen het individu en de groep blijft moeilijk. Soms vragen wij zoveel van onze mensen. Hoe kan je vermijden dat ze in het rood gaan?”
Die balans vinden tussen het individu en de groep blijft moeilijk. Soms vragen wij zoveel van onze mensen. Hoe vermijd je dat ze in het rood gaan?
Benieuwd naar de people & organisation development manager van oona? Wil je antwoorden op de vraag van Thomas? Die komen binnenkort, in episode 6 – de laatste alweer – van dit seizoen van Agency Life.
Ook interessant
Doe eens lekker gek: merken creatief uitdagen
Is de marketing- en reclamewereld een beetje van zijn magie kwijt? Hoe zet je als agency creativiteit voorop, en hoe neem je je klanten daarin mee? Ramin Bahari (DEPT) en Dick van der Lecq (BoardSupporter) willen klanten opnieuw gedurfder uit de hoek laten komen. Een gesprek over ‘magic’ versus ‘wisdom’ en de terugkeer van het Grote Idee.
Nick Asbury (VK) over de zin en onzin van purpose marketing
Heeft jouw agency een purpose? En wat met de klanten in je portefeuille? Anti-purposedenker Nick Asbury ziet de slinger alvast veel te ver doorslaan. Heeft een mayonaisemerk een purpose nodig? Hoe kan jouw agency een positieve impact maken, zonder dat het klef wordt? En welke invloed heeft purpose op de geloofwaardigheid van je bureau en je merken? Wij lieten Nick los in de speeltuin van purpose, en puurden daar een super interessante podcast uit.
Leestip: Nick Asbury schreef ook een sappige reeks blogposts over dit onderwerp, met voorbeelden in overvloed. Binnenkort vult hij er zelfs een heel boek mee.
Laat jouw bureau merken groeien? In gesprek met Michael Farmer (VS)
Bureaus zijn te volgzaam geworden: ze voeren uit wat klanten vragen en vermijden moeilijke gesprekken uit angst om die klanten te verliezen. Volgens agency-consultant Michael Farmer zijn ze nochtans ideaal geplaatst om merken uit te dagen, vernieuwing te brengen en zo merken te laten groeien. Hoe neem je die rol opnieuw op? Hoe draag je als bureau beter bij aan het succes van een merk? En hoe pluk je daar ook financieel de vruchten van? Je hoort het hier.
Leestip: check zeker ook Michaels twee boeken over de agency-wereld: Madison Avenue Manslaughter en Madison Avenue Makeover.